Το τελευταίο γνωμικό που κατατέθηκε
Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2008
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Μια προσωπική επιλογή απόψεων που δημοσιεύτηκαν σε ελληνικά και ξένα blogs και εφημερίδες, καθώς και αποσπασμάτων από βιβλία που δίνουν τροφή στη σκέψη. Ενίοτε και προσωπικές απόψεις, σχόλια, άρθρα.
Σχολιο πανω στους στιχους "Σκουπιδι η σκεψη την πετω την λογικη απαρνιεμαι" οπως και στην Γκουρτζιεφ προταση:"Καποιος που θελει να γνωρισει τον Θεο πρεπει να αποκτηση γνωση γιατι με την σκεψη και την λογικη αυτο δεν ειναι δυνατο."
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι στιχοι ειναι θεσεις και των νηπτικων πατερων.
Οι οποιοι ομως λενε οτι καποιος που θελει να γνωρισει τον Θεο πρεπει να απαλλαγη απο τα παθη.Αυτο ειναι το πρωτο σκαλι για να γνωρισει κανεις τον Θεο (για την Θεωση),αφου πρωτα συνειδητοποιηση την αμαρτωλοτητα του δηλαδη τα παθη που εχει μεσα του.Και αυτη ειναι η ειδοποιως διαφορα των νηπτικων πατερων με τον Γκουρτζιεφ.
Αμεση γνωση σημαινει εμπειρια και νομιζω οτι κατανοηση σημαινει εμπειρια και Αγιο Πνευμα.
Φίλε Ανώνυμε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι ακριβώς όπως τα λες. Δυστυχώς νομίζω ότι ο άνθρωπος είναι μικρός για να ανακαλύψει τις σωστές λέξεις για να ένα τόσο μεγάλο θέμα. Οπότε κάθε διευκρίνηση καλοδεχούμενη αφού βοηθάει στην κατανόηση του κειμένου.
Μόνο μιά μικρή ένσταση. Ο Γκουρτζίεφ λέει ακριβώς το ίδιο μ' εσένα αφού και αυτός ήταν μελετητής της Φιλοκαλίας (σαν Ρώσος ορθόδοξος άλλα και λόγω του δασκάλου του που ήταν έλληνας παπάς). Δεν το προχώρησα εγώ τόσο πολύ (και πώς άλλωστε αφου θα έπρεπε να γράψω όλο το βιβλίο του). Η αυτοπαρατήρηση,αυτό το σκοπό έχει. Την διάγνωση των παθών. Η συγκέντρωση στην αυτοπαρατήρηση (με την βοήθεια μιάς ανώτερης δύναμης)θα σου δώσει την δύναμη να τα ξεριζώσεις...
Αυτά περί παρελθόντος & μέλλοντος σε αντιδιαστολή με το ΤΩΡΑ, μου φέρνουν στο νου το «ό,τι φάμε ό,τι πιούμε κι ό,τι αρπάξει ο κώλος μας». Το μότο είναι «Δε δένεσαι με κανέναν και τίποτα για να μην πονάς την ώρα του αποχωρισμού». Ήμαρτον και πόση αξία έχει η ζωή έτσι; Γίνεσαι μεν αυτάρκης αλλά με μια ζωή στο βάθος της απόλυτα μοναχική. Διακρίνω σ΄αυτές τις απόψεις μικρή αντοχή στον ψυχικό πόνο και διαρκή το φόβο της απώλειας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι κοινωνίες υποκλίνονται ανά τους αιώνες στα έργα μεγάλων δημιουργών της τέχνης. Πώς έγιναν αυτά τα έργα; Χωρίς φαντασία; Χωρίς πάθη; Έγιναν με τη λογική μήπως;
Και η σοφία και η γνώση πώς θα αποκτηθούν χωρίς την εμπειρία που ενέχει αναπόφευκτα και απώλειες;
Διαφωνώ οριζοντίως και καθέτως με την ερμηνεία που δόθηκε στο τραγούδι. Η δική μου άποψη είναι πως οι στίχοι του είναι δάκρυα πικρά. Και πως τα πράγματα που θίγει είναι: κοινωνική υποκρισία, μοναξιά, απολογισμός και λάθος επιλογές, στο παρά τρίχα μοιρολατρία, νοσταλγία και τέλος ελπίδα. Γι΄ αυτό άλλωστε χρησιμοποιεί τη «Χαραυγή» κι όχι το «Δειλινό».
Μπορεί να πέφτω κι έξω, αλλά έτσι είναι αυτά τα πράγματα. Ρισκάρεις.
Φίλη Aliente,
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαταρχήν συγχαρητήρια για το θάρρος της γνώμης σου. Και πίστεψε με αυτός που στο λέει παλαιότερα δεν είχε το θάρρος να πεί αυτά που σήμερα γράφει... Το σχόλιο σου αρχίζει συζήτηση, μόνο που θέτεις πολλά θέματα και θα μας πάρει καιρό!
Ας είναι όμως. Θα ξεκινήσω λέγοντας ότι αν δεν κατάλαβες κάτι από αυτά που γράφω φταίω εγώ. Προσπάθησα να γράψω κάτι που στην ουσία δεν λέγεται μέσα σε μία σελίδα. Όπότε θα σηκώσω το βάρος της ευθύνης και θα αναλύσω εκτενέστερα όπου νομίζω ότι αξίζει.
Για να λές ότι το τώρα σημαίνει ότι φάμε και ότι πιούμε προφανώς έχω ξεχάσει κάπου να αναφέρω την ηθική. Βέβαια το έννοώ με τον Θεό αλλά το να εννοείς δεν φτάνει. Πάντως δεν νομίζω να δίνω εντύπωση τέτοιου τύπου ε;-)
Όταν λέω δεν δένομαι με τίποτα εννοώ παραπάνω απ´ ότι χρειάζεται. Αλλιώς πως θα πάρεις την "γλύκα" από τις εμπειρίες; Ο ίδιος ο ποιητής ξεχνιέται στις χαραυγές, αλλά μετά λες να κάθεται και να τις αναπολεί; Ή να τις προβάλλει στο μέλλον λέγοντας πάντα έτσι θέλω να είναι όπως ήταν σήμερα;
Έπειτα μ' αυτό τον τρόπο δεν γίνεσαι αυτάρκης αλλά αντικειμενικός, οξύνους, δεν φοβάσαι να αποδευσμευτείς από την μεγαλύτερη ευχαρίστηση σου. Γίνεσαι ένας πολεμιστής του φωτός κατά την έκφραση του Κοέλιο.
Τώρα το μοναχική είναι θέμα προς συζήτηση αλλά ας πω προς το παρόν ότι ουκ εν τω πολλώ το ευ (αλλά εν το ευ το πολύ). Ξέρεις ειδικά στην εποχή μας όπου έχεις 423 "φίλους" στο facebook...
Ίσως πάντως και οι δρόμοι που ο ποιητής λέει ότι δεν θέλησε, να είναι της μοναξιάς. Μόνο ο ίδιος μπορεί να μας λύσει την απορία.
Η φαντασία χωρίζεται σε δημιουργική και σε άχρηστη. (άλλη μια παράλειψη μου, αλλά τι να πρωτογράψω ο άμοιρος). Την άχρηστη δεν θέλουμε. Και η άχρηστη ξεχωρίζεται από την δημιουργική γιατί η μιά ψεύδεται και η άλλη δημιουργεί. Και μπορεί να έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε την φαντασία δημιουργική αλλά αυτό είναι ένα μεγάλο ψέμα γιατί η δημιουργική είναι πολύ λίγη σε σχέση με την άχρηστη. Σκέψου πόσους καλλιτέχνες ξέρεις και πόσους ανθρώπους που φαντάζονται και σύγκρινε.
Τώρα θα ήθελα να δεχτώ την δικιά σου ερμηνεία αλλά θα ήταν κρίμα την προσπάθεια μου ε;-) Σοβαρά τώρα θα πρέπει μα μου πεις κάτι παραπάνω για να με πείσεις. Όπως για παράδειγμα από που συμπεραίνεις τα πικρά δάκρυα; ή την νοσταλγία; Γιατί απαρνιέται την λογική και ποιό το νόημα του ποιήματος;
Μην ξεχνάς ότι ούτε εγώ έχω δίκιο κατά πάσα πιθανότητα, οπότε μην διστάσεις να υποστηρίξεις την άποψη σου. Εξάλλου έχεις ένα πόντο από την μουσική η οποία είναι μελαγχολική...
Για τη νοσταλγία: Το τραγούδι κυκλοφόρησε αρχικά στο δίσκο του Θ. Παπακωνσταντίνου «Αγία Νοσταλγία». Νοσταλγική είναι η αναφορά του ρεφραίν στην παιδική ηλικία (παρελθόν), η αναφορά στη θάλασσα, κατ΄ ουσία στο νερό, όπου ανασύρεται η αίσθηση της προστασίας και της ασφάλειας της μήτρας που μας φιλοξένησε (παρελθόν). Ακόμα και το αρμένικο σαράκι νοσταλγική αναφορά είναι στην παράδοση ενός λαού με σπουδαία πολιτιστική κληρονομιά και μαρτυρική διαδρομή στην ιστορία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τη φαντασία: Η μετουσίωση της φαντασίας σε τέχνη, δεν είναι κάτι απλό. Παίζουν ρόλο οι συνθήκες, ο χαρακτήρας, πολλά. Κατά συνέπεια, πολλοί εν δυνάμει καλλιτέχνες είναι μη αναγνωρίσιμοι, γιατί παρέμειναν στα σχέδια. Αυτό δεν σημαίνει ότι η φαντασία τους δεν είναι δημιουργική, αλλά ότι η δημιουργική τους φαντασία, δε βρήκε το δρόμο της.
Ωραίο αυτό του Νίτσε πάντως: «Έχουμε την τέχνη για να μην πεθάνουμε απ΄ την αλήθεια».
Για την ηθική: Απελπίζομαι όταν προσπαθώ να συλλάβω αυτή την έννοια. Ίσως επειδή τη διακρίνει το χαρακτηριστικό της ελαστικότητας. Προτιμώ να μην αναφερθώ. Με ξεπερνά.
Για τα δάκρυα: σχήμα λόγου. Ο ειλικρινής νιώθει απογοήτευση και μοναξιά μέσα στο καρναβάλι της κοινωνίας. Μην ξεχνάμε ότι ο άνθρωπος είναι κοινωνικό ον. Προγραμματισμένο να επι-κοινωνεί, οπότε η μοναξιά είναι κάτι δυσάρεστο όταν επιβάλλεται από μια οικτρή πραγματικότητα και δεν είναι καθαρή επιλογή.
Για τη λογική: την απαρνιέται γιατί προτιμά να αισθάνεται και να συναισθάνεται.
Για τους δρόμους: Για δρόμους που δεν θέλησε στις χαραυγές ξεχνιέται, σημαίνει πως προτιμά να ξεχνά- με τις χαραυγές- τους δρόμους που πήρε. Είναι ένας μέχρι στιγμής απολογισμός.
Πού είσαι ρε Θανάση να μας δώσεις επιτέλους την εξήγηση του δημιουργού;
«Πιστεύω ότι κάθε άνθρωπος έχει μέσα του πράγματα που δεν τα έχει πει ποτέ, ίσως γι΄ αυτό οι εξομολογήσεις να είναι τόσο διεγερτικές, γιατί είναι ένα βαρύ φορτίο αυτό. Εγώ, επειδή δεν έχω μπει σε τέτοιες διαδικασίες, έχω δηλαδή πολύ πράγμα μέσα, κάθισα κι έγραψα ένα τραγούδι που λέγεται Ορυχεία. Λέει: Σε ορυχεία σκοτεινά /πετάω τα σκουπίδια/ όσα μου έφερε η ζωή/ μα όσα κι εγώ της πήγα.
Και τελειώνω: Πολλές φορές προσπάθησα / μα αυτά τα γαμημένα / αντί να βγουν στα χείλη μου / φυτρώνουν στον αυχένα. Δεν είναι τα άλατα λοιπόν που δημιουργούν το αυχενικό, είναι αυτά που δεν βρίσκουν δρόμο να βγουν έξω». ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Συμπέρασμα: Ανεξάρτητα από το αν καταφέρω να πείσω, έχω γλυτώσει στάνταρ το αυχενικό :)
Θέε μου τι ωραία ανάλυση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό μάλιστα! Είναι τροφή για σκέψη.
Δεν νομίζω ότι διαφωνούμε σε πολλά πάντως. Είπες βέβαια στο πρώτο σχόλιο ότι διαφωνείς εντελώς με την δική μου ερμηνεία αλλά νομίζω ότι έδωσες στην ανάλυση ότι λείπει από την δικιά μου. Εσύ έδωσες την συναισθηματική πλευρά ενώ εγώ θέλω να πιστεύω την λογική. Αλλά μπορεί να έχω και άδικο. Βέβαια σημείωσε στην απολογία μου ότι η ανάλυση είχε και ένα σκοπό διαφορετικό από του ποιητή οπότε μπορώ να πω ότι μ'έπεισες.
Δεν διαφωνώ σε τίποτα από τα σχόλια σου για την νοσταλγία, την ηθική, την μοναξιά και την λογική. Μόνο στην λογική λες να ζήσει με συναισθήματα, ας προσθέσουμε και την λέξη θετικά (για να τα διαχωρίσουμε απο τα αρνητικά) που όπως έγραψα και εγώ εννοεί με το γκρινιάξει. Όσο για την φαντασία εγώ εννοώ κάτι άλλο που δεν μπορώ να στο δώσω να καταλάβεις.
Τελικά σ'ευχαριστώ διπλά και για το τραγούδι και για την ερμηνεία.
Να ξέρεις ότι οι απόψεις σου πλεόν μετράνε πολύ σ'αυτό το ιστολόγιο γιαυτό και τις θέλω πιο τακτικά...
Φίλε Ι.Ο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπειδή έχω μέρες να ασχοληθώ εκτενώς με τα ιστολόγια, όντως λογόκρινες το σχόλιό που άφησα εδώ ή κατάλαβα λάθως;
Φίλε Ανορθόδοξε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΈλαβα μόνο 2 σχόλια σου, για τις αναρτήσεις: Βρέθηκε Άνθρωπος και Γκουρτζίεφ.
Δεν θα τολμούσα να λογοκρίνω. Τον μετριασμό τον έχω για βρισιές (δεν μου συνέβηκε ακόμα και για άσχτα σχόλια (διαφημίσεις, πολιτικά, κα)
Αν το έστειλες στην σωστή διέυθυνση δεν ξέρω τι να πω...
Καλά, συγγνώμη. Μάλλον κάποιο λάθος με τον blogger. Το σχόλιο μου ήταν:
ΑπάντησηΔιαγραφή«Φανέρωσέ μου τη μάσκα που κρύβεις
κάτω απ' τη μάσκα που φοράς...»
Τρύπες
Καλά ήταν δυνατόν να μετριάσω σχόλιο που αναφέρεται στη μπάντα που με μεγάλωσε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι είναι φίλε ανορθόδοξε, και πόσο δύσκολο είναι να βγάλουμε όλες αυτές τις μάσκες...
Ο Νίτσε τις ονομάζει "πλάκες" (από τους νόμους τις παλαιάς διαθήκης) που πρέπει να σπάσουμε. Δυστυχώς έχουμε από μικρή ηλικία εξημερωθεί και αποδεχτεί όλες αυτές τις μάσκες που δεν μπορούμε να δούμε, κυρίως στον εαυτό μας...
Took me time to read the whole article, the article is great but the comments bring more brainstorm ideas, thanks.
ΑπάντησηΔιαγραφή- Johnson
@ Johnson
ΑπάντησηΔιαγραφήI appreciate your time, effort and patience to read an article in a foreign language! Thanks for your kind words.