Το τελευταίο γνωμικό που κατατέθηκε

Ο Χρύσιππος ο Σολεύς είπε: " "Θα συμπεραίναμε στην περίπτωση ενός όμορφου σπιτιού ότι χτίστηκε για τους ιδιοκτήτες τους και όχι για ποντίκια. Οφείλουμε επομένως, με τον ίδιο τρόπο, να θεωρούμε το σύμπαν σαν το σπίτι των θεών.""

Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2009

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων


Από ένα παλιό email προέρχεται αυτό το πολύ ενδιαφέρον "ανέκδοτο" που μας δείχνει τον πραγματικό σκοπό ενός εκπαιδευτικού ιδρύματος...


Το παρακάτω κείμενο αφορά μια ερώτηση που τέθηκε σε μια εξέταση Φυσικής στο πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης: "Περιγράψτε πως μπορούμε να μετρήσουμε το ύψος ενός ουρανοξύστη χρησιμοποιώντας ένα βαρόμετρο"

Ένας φοιτητής απάντησε: "Δένετε ένα μακρύ σπάγκο στο λαιμό του βαρόμετρου, τότε κατεβάζετε το βαρόμετρο από την ταράτσα στο έδαφος. Το μήκος του νήματος συν το μήκος του βαρομέτρου θα είναι ίσο με το ύψος του κτιρίου."

Αυτή η πρωτότυπη απάντηση, έκανε έξω φρενών τον εξεταστή έτσι ώστε ο φοιτητής κόπηκε αμέσως. Ο φοιτητής προσέφυγε στις αρχές του πανεπιστημίου διαμαρτυρόμενος ότι η απάντησή του ήταν αναμφίβολα σωστή, και το πανεπιστήμιο όρισε έναν ανεξάρτητο εξεταστή να διερευνήσει την υπόθεση. Aυτός έκρινε ότι η απάντηση ήταν πράγματι σωστή, αλλά δεν έδειχνε καμιά αξιοσημείωτη γνώση της φυσικής.

Για να διαλευκανθεί τελείως το θέμα αποφασίστηκε να καλέσουν το σπουδαστή και να του αφήσουν έξι λεπτά μέσα στα οποία αυτός έπρεπε να δώσει μια προφορική απάντηση που να δείχνει μια εξοικείωση με τη φυσική σκέψη.

Για πέντε λεπτά αυτός παρέμεινε σιωπηλός, βυθισμένος σε σκέψεις. Ο εξεταστής του θύμισε ότι ο χρόνος τελείωνε, και ο σπουδαστής απάντησε ότι ήδη είχε στο μυαλό του αρκετές συναφείς απαντήσεις αλλά δεν μπορούσε να αποφασίσει ποια να χρησιμοποιήσει.

Στην προτροπή να βιαστεί, ο σπουδαστής απάντησε ως εξής: "Κατ' αρχήν μπορείς να ανεβάσεις το βαρόμετρο στην κορυφή του ουρανοξύστη, να το αφήσεις να πέσει στο δρόμο και να μετρήσεις το χρόνο που κάνει να φτάσει στο έδαφος. Το ύψος του κτιρίου μπορεί τότε να βρεθεί από τον τύπο H=1/2gt2 . Αλλά αλίμονο στο βαρόμετρο."

"Ή αν υπάρχει ηλιοφάνεια μπορείς να μετρήσεις το ύψος του βαρόμετρου, να το στήσεις όρθιο στο έδαφος και να μετρήσεις το μήκος της σκιάς του. Να μετρήσεις ύστερα το μήκος της σκιάς του ουρανοξύστη, και τέλος με απλή αριθμητική αναλογία να βρεις το πραγματικό ύψος του ουρανοξύστη."

"Αλλά αν θέλεις να κάνεις μια πραγματικά επιστημονική δουλειά, θα μπορούσες να δέσεις ένα μικρού μήκους νήμα στο βαρόμετρο και να το βάλεις σε ταλάντωση σαν εκκρεμές, πρώτα στο έδαφος και μετά στην ταράτσα του ουρανοξύστη. Το ύψος θα μπορούσε στη συνέχεια να βρεθεί μετρώντας και συγκρίνοντας τις δυο περιόδους οι οποίες είναι αντιστρόφως ανάλογες των τετραγωνικών ριζών των επιταχύνσεων της βαρύτητας, στο έδαφος και στο ύψος του ουρανοξύστη. Η επιτάχυνση της βαρύτητας εξαρτάται με τη σειρά της από το ύψος από την επιφάνεια της γης και συνεπώς γνωρίζοντας την επιτάχυνση της βαρύτητας στην ταράτσα βρίσκουμε το ύψος.."

"Ή αν ο ουρανοξύστης διαθέτει μια εξωτερική σκάλα κινδύνου θα ήταν ευκολότερο να ανεβείς τη σκάλα και να βάλεις διαδοχικά σημάδια επαναλαμβάνοντας το μήκος του βαρόμετρου. Μετά να προσθέσεις όλα αυτά τα μήκη."

"Αν απλώς βαριόσουν, και ήθελες να χρησιμοποιήσεις το βαρόμετρο με ορθόδοξο τρόπο, μπορούσες να μετρήσεις την ατμοσφαιρική πίεση στην ταράτσα και στο έδαφος και να μετατρέψεις την διαφορά των milibars σε αντίστοιχη διαφορά σε μέτρα."

"Αλλά επειδή ως φοιτητές συνεχώς παροτρυνόμαστε να ασκούμε την ανεξαρτησία του μυαλού και να εφαρμόζουμε επιστημονικές μεθόδους, αναμφίβολα ο καλύτερος τρόπος θα ήταν, να χτυπήσουμε την πόρτα του θυρωρού και να του πούμε: ' Αν θα σου άρεσε να έχεις ένα ωραίο καινούριο βαρόμετρο, θα σου χαρίσω αυτό αν μου πεις το ύψος του ουρανοξύστη'.

Ο σπουδαστής αυτός ήταν ο NIELS BOHR, ο μόνος Δανός που κέρδισε το βραβείο Nobel της Φυσικής!!!

9 σχόλια:

  1. Μερικές φορές το μυαλό κάνει όλες τις επεξεργασίες και εκστομίζεις την πιό απλή,σε κάποιον που δεν σε γνωρίζει εκλαμβάνεται ώς βλακεία.

    Ο τύπος ήταν πολύ τυχερός διότι ζούσε σε άλλη γή,σε άλλα μέρη που του δώθηκαν οι ευκαιρίες.
    Αν ζούσε στην ελλάδα το πολύ πολύ και με πολύ μέσον να είχε διοριστεί κλητήρας.
    Αυτά για άλλους τόπους που για μας φαντάζουν ως επιστημονική φαντασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ Tiktos,

    είναι που το μυαλό ειδικά των εκπαιδευτικών (στην προκειμένη) και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, γνωρίζει μόνο ότι νομίζει ότι ξέρει. Δεν μπορεί να δει πέρα από την μύτη του.
    Μ'αυτόν τον τρόπο δεν καλλιεργείται η ανεξαρτησία της σκέψης αλλά ο πειθαναγκασμός της στα εκάστοτε πρότυπα. Είναι ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος για να δημιουργείς ευπειθείς και υπάκουους σκλάβους...
    Χρειάζεται θάρρος, αρετή και ευστροφία για να μπορέσεις να ξεφύγεις από αυτού του είδους τις παγίδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. « Οι ναι–άνθρωποι από τον ακαδημαϊκό κόσμο που παπαγαλίζουν αυτήν την παράλογη φυσική δεν έχουν εκπαιδευθεί στην κριτική σκέψη, αλλά στην υποταγή στο σύστημα.
    Κατά τη διάρκεια των σπουδών τους έλεγαν ναι στους καθηγητές τους, όταν θα έπρεπε να λένε όχ.

    Οι καθηγητές θεωρούν τους εαυτούς τους αυθεντίες στον τομέα τους επειδή έχουν επιτύχει μια θέση να διδάσκουν.
    Προωθούνται επειδή πιστεύουν στις μαθηματικές περιγραφές και τους τύπους και ανταμείβονται για αυτό.

    Προάγονται και παπαγαλίζουν πάλι στους σπουδαστές τους τις ίδιες παράλογες και αντιφατικές ιδέες και θεωρίες που έμαθαν απαγαλίζοντας, όταν επιδίωκαν να προωθήσουν ανυπόμονα τις καριέρες τους»
    Aπό την ιστοσελίδα www. Vortex Mechanics

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σταράτα λόγια αγαπητέ Άγη.
    Δεν μπόρεσα να βρω την σελίδα που υποδεικνύεις, αλλά ψάχνοντας έπεσα πάνω στο καταπληκτικό άρθρο σου με παρόμοιο θέμα:
    http://agisgios1.blogspot.com/2009/07/blog-post_23.html
    Μια που έχεις τα σχόλια κλειστά, ας μου επιτρέψεις να σου δώσω από εδώ τα συγχαρητήρια μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Iptamene,
    έχεις την τάση τον τελευταίο καιρό να μου αποδεικνύεις πόσο ηλίθιος είμαι. Ειλικρινά δεν περιμένα να έχει άλλο τέλος αυτή η ιστορία αφού διαδραματίστηκε στην Δανία. Εκτός από ηλίθιος όμως ένιωσα και αιώνες πίσω αφού στην Κοπεγχάγη το 1910 (τότε λογικά θα ήταν φοιτητής ο Μπορ) ήξεραν τους ουρανοξύστες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αδελφέ, το θέμα το έψαξα πριν το αναρτήσω. Όχι γιατί το νόημα της ιστορίας δεν είναι αληθινό (έχω και προσωπική εμπειρία που θα ήθελα κάποια στιγμή να αναρτήσω), αλλά γιαυτή την ίδια την ιστορία. Από απορία βρε αδελφέ, αν είναι αληθινή. Εκτός ότι την βρήκα σε πολλά site, έμαθα ότι ο πρώτος ουρανοξύστης χτίστηκε το 1885. Βέβαια μ'αυτές τις ανέκδοτες ιστορίες κανείς δεν μπορεί να είναι ποτέ σίγουρος...

    Πάντως μπορείς και διαβάζεις πέρα από τις γραμμές και είσαι από τους πιο εύστροφους ανθρώπους που γνωρίζω, έστω και ηλεκτρονικά! Γι'αυτό μου αρέσεις ;-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πολύ ωραία εγγραφή.Ένα απλό πράγμα που σκεφτόμουν στο σχολείο και δεν μου άρεσε ήταν ότι στην έκθεση όσο καλά και να έγραφες και να τα στήριζες με επιχειρήματα αν δεν έγραφες αυτά που θέλανε αυτοί έπαιρνες κάτω από την βάση γιατί λέει ήτανε εκτός θέματος.Ο απόλυτος πειθαναγκασμός της σκέψης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @ Simpleman
    χαίρομαι που σου έδωσα την ευκαιρία ;-)


    @ Man,
    έτσι πέρασα την έκθεση. Είχα απομνημονεύσει ένα σκελετό που εγγυόταν ένα 15 σε οποιαδήποτε θέμα, επειδή ακριβώς έλεγε αυτά που ήθελαν να ακούσουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Εγγραφή μέσω email

Enter your email address:

Blog Widget by LinkWithin